CONTEXTUAL LEARNING WITH CONCRETE MEDIA TO IMPROVE SCIENCE LEARNING OUTCOMES

Authors

  • Putu Ayu Dewantari Universitas Terbuka
  • Fajeri Arkiang Institut Elkatarie

DOI:

https://doi.org/10.36761/jp.v7i2.4958

Keywords:

Learning, Media, IPA

Abstract

This study was intended to see an increase in the study of science if it uses the application of the context-contractual approach to assist in the concrete media in the Deaf student Class V SLB 1 Gianyar Year 2022/2023. This study is a variety of classroom action studies, which dilaksanakn through two stages or cycles, each cycle is carried out through measures, namely (1) planning (2) to carry out learning improvements (3) to observe and (4) reflectin. The subject of this study was the student of the Deafness class V SLB 1 Gianyar that totals 5 people, all male sex. The research of class action that is carried out uses test and non-stakes testing. The data obtained in kettle or analyzed by qualitative descriptive and quantitative descriptive. An examine the value of the rating on the average cycle is 74, as well as the value on the average cycle is 82. There is an increase in the average learning outcomes of the 1st cycle towards the 2nd cycle of 10.81%. Through this explanation, we can conclude the implementation of the contextual learning approach to assist in the media of the Republic of Indonesia increasing the learning outcomes of the Deafness Class V SLB 1 Gianyar Year 2022/2023.

References

Dwi Agustini, N. K. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Media Audio-Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 94–103. https://doi.org/10.23887/jippg.v1i1.14211

Kahfi, M., Ratnawati, Y., Setiawati, W., & Saepuloh, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Kontekstual Dengan Menggunakan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Siswa Pada Pembelajaran Ips Terpadu. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1), 84–89. https://doi.org/10.36312/jime.v7i1.1636

Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2014 tentang Kurikulum Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Education, 53(9), 1689–1699.

Nasution, W. N. (2017). STRATEGI PEMBELAJARAN. Medan: Perdana Publishing.

Nurhasanah, I. A., Atep, S., & Ali, S. (2016). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Mahluk Hidup Dengan Lingkungannya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 611–620.

Prasetya, T. I. (2012). Meningkatkan Keterampilan Menyusun Instrumen Hasil Belajar Berbasis Modul Interaktif Bagi Guru-Guru Ipa Smp N Kota Magelang. Journal of Educational Research and Evaluation, 1(2), 106–112. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jere

Sapriati, A, dkk. (2022). Pembelajaran IPA di SD. Banten: Universitas Terbuka.

Seri, E. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Untuk Peningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Virus Di Kelas X Mia1 Sma Negeri 1 Bubon Aceh Barat. BIOnatural, 6(2), 13–26.

Setiawan, P., & Sudana, D. N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(3), 164–173. https://doi.org/10.23887/jippg.v2i3.14278

Suarjana, I. M., Nanci Riastini, N. P., & Yudha Pustika, I. G. N. (2017). Penerapan Pendekatan Kontekstual Berbantuan Media Konkret Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar. International Journal of Elementary Education, 1(2), 103. https://doi.org/10.23887/ijee.v1i2.11601

Sulastri, A. (2016). Penerapan Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 156–170. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjUgrur8bL7AhVvxDgGHcjmACYQFnoECAkQAw&url=https%3A%2F%2Fejournal.upi.edu%2Findex.php%2Fjpgsd%2Farticle%2Fdownload%2F9068%2F5644&usg=AOvVaw1pIIsN5RsdF6VNRO4DtbDk

Suroyani, A. (2016). Pengembangan Media pada Pembelajaran Menyimak Unsur Intrinsik dengan Model Cooperative Learning Tipe Numbered Head Together (NHT). Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 45–52. https://core.ac.uk/download/pdf/228862797.pdf

Trihardi. D.N.O. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Materi Jenis-Jenis Pekerjaan Melalui Penerapan Pembelajaran Quantum Berbantuan Media Gambar Pada Siswa Kelas III SD Negeri 7 Gianyar Tahun Pelajaran 2014/2015. Universitas Terbuka UPBJJ Denpasar.

Wardani, IG.A.K, dkk. (2022). Pengantar Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Banten: Universitas Terbuka.

Wardani, IG.A.K., Wihardit,K. (2021). Buku Materi Pokok Penelitian Tindakan Kelas. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka.

Zurtina. (2017). peningkatan hasil belajar siswa melalui penerapan strategi pembelajaran index card match pada mata pelajaran IPA di elas IV min 10 bandar lampung. Skripsi, 1–187.

Published

2024-12-25

How to Cite

Dewantari, P. A., & Arkiang, F. (2024). CONTEXTUAL LEARNING WITH CONCRETE MEDIA TO IMPROVE SCIENCE LEARNING OUTCOMES. Jurnal Psimawa : Diskursus Ilmu Psikologi Dan Pendidikan, 7(2), 160-167. https://doi.org/10.36761/jp.v7i2.4958

Issue

Section

Articles