CONTEXTUAL LEARNING WITH CONCRETE MEDIA TO IMPROVE SCIENCE LEARNING OUTCOMES
DOI:
https://doi.org/10.36761/jp.v7i2.4958Keywords:
Learning, Media, IPAAbstract
This study was intended to see an increase in the study of science if it uses the application of the context-contractual approach to assist in the concrete media in the Deaf student Class V SLB 1 Gianyar Year 2022/2023. This study is a variety of classroom action studies, which dilaksanakn through two stages or cycles, each cycle is carried out through measures, namely (1) planning (2) to carry out learning improvements (3) to observe and (4) reflectin. The subject of this study was the student of the Deafness class V SLB 1 Gianyar that totals 5 people, all male sex. The research of class action that is carried out uses test and non-stakes testing. The data obtained in kettle or analyzed by qualitative descriptive and quantitative descriptive. An examine the value of the rating on the average cycle is 74, as well as the value on the average cycle is 82. There is an increase in the average learning outcomes of the 1st cycle towards the 2nd cycle of 10.81%. Through this explanation, we can conclude the implementation of the contextual learning approach to assist in the media of the Republic of Indonesia increasing the learning outcomes of the Deafness Class V SLB 1 Gianyar Year 2022/2023.
References
Dwi Agustini, N. K. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Media Audio-Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 94–103. https://doi.org/10.23887/jippg.v1i1.14211
Kahfi, M., Ratnawati, Y., Setiawati, W., & Saepuloh, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Kontekstual Dengan Menggunakan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Siswa Pada Pembelajaran Ips Terpadu. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1), 84–89. https://doi.org/10.36312/jime.v7i1.1636
Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2014 tentang Kurikulum Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Education, 53(9), 1689–1699.
Nasution, W. N. (2017). STRATEGI PEMBELAJARAN. Medan: Perdana Publishing.
Nurhasanah, I. A., Atep, S., & Ali, S. (2016). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Mahluk Hidup Dengan Lingkungannya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 611–620.
Prasetya, T. I. (2012). Meningkatkan Keterampilan Menyusun Instrumen Hasil Belajar Berbasis Modul Interaktif Bagi Guru-Guru Ipa Smp N Kota Magelang. Journal of Educational Research and Evaluation, 1(2), 106–112. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jere
Sapriati, A, dkk. (2022). Pembelajaran IPA di SD. Banten: Universitas Terbuka.
Seri, E. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Untuk Peningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Virus Di Kelas X Mia1 Sma Negeri 1 Bubon Aceh Barat. BIOnatural, 6(2), 13–26.
Setiawan, P., & Sudana, D. N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(3), 164–173. https://doi.org/10.23887/jippg.v2i3.14278
Suarjana, I. M., Nanci Riastini, N. P., & Yudha Pustika, I. G. N. (2017). Penerapan Pendekatan Kontekstual Berbantuan Media Konkret Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar. International Journal of Elementary Education, 1(2), 103. https://doi.org/10.23887/ijee.v1i2.11601
Sulastri, A. (2016). Penerapan Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 156–170. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjUgrur8bL7AhVvxDgGHcjmACYQFnoECAkQAw&url=https%3A%2F%2Fejournal.upi.edu%2Findex.php%2Fjpgsd%2Farticle%2Fdownload%2F9068%2F5644&usg=AOvVaw1pIIsN5RsdF6VNRO4DtbDk
Suroyani, A. (2016). Pengembangan Media pada Pembelajaran Menyimak Unsur Intrinsik dengan Model Cooperative Learning Tipe Numbered Head Together (NHT). Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 45–52. https://core.ac.uk/download/pdf/228862797.pdf
Trihardi. D.N.O. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Materi Jenis-Jenis Pekerjaan Melalui Penerapan Pembelajaran Quantum Berbantuan Media Gambar Pada Siswa Kelas III SD Negeri 7 Gianyar Tahun Pelajaran 2014/2015. Universitas Terbuka UPBJJ Denpasar.
Wardani, IG.A.K, dkk. (2022). Pengantar Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Banten: Universitas Terbuka.
Wardani, IG.A.K., Wihardit,K. (2021). Buku Materi Pokok Penelitian Tindakan Kelas. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka.
Zurtina. (2017). peningkatan hasil belajar siswa melalui penerapan strategi pembelajaran index card match pada mata pelajaran IPA di elas IV min 10 bandar lampung. Skripsi, 1–187.