PENGARUH KUALITAS LAYANAN MOBILE BANKING DAN TINGKAT KEPERCAYAAN TERHADAP KEPUASAN NASABAH BANK NTB SYARIAH CABANG SUMBAWA
DOI:
https://doi.org/10.36761/jt.v4i2A.772Keywords:
Kualitas Layanan, Mobile banking, Tingkat Kepercayaan, Kepuasan Nasabah, Bank SyariahAbstract
This study aims to determine the effect partially and simultaneously
quality of mobile banking services and level of confidence in customer satisfaction
Bank NTB Syariah, Sumbawa Branch. This research is descriptive research
quantitative. The type of data used is primary data obtained from the results
distributing questionnaires to customers of Bank NTB Syariah, Sumbawa Branch.
The sample in the study was 100 respondents who were user customers
Bank NTB Syariah Sumbawa Branch mobile banking service. Data analysis method
used is multiple linear regression which includes partial test, simultaneous test, and test
the coefficient of determination. The results showed that partially and simultaneously
service quality and customer trust level have a positive and significant effect
to customer satisfaction of users of mobile banking services. Apart from that, ability
independent variable in explaining the dependent variable based on the value of Adjusted R Square
76.9% and the remaining 23.1% is influenced by other variables that are not
discussed in this study.
References
REFERENSI
Bank NTB Syariah. 2020. Sejarah Bank NTB
Syariah. Tanggal Akses: 28 Januari 2020, dari
https://www.bankntbsyariah.co.id/Perusahaan
/tentangBankNTBSyariah/sejarah-bank-ntbsyarah.
Bungin. Prof. Dr. H.M. B. (2017). Metodologi
Penelitian Kuantitatif (Komunikasi, Ekonomi,
dan Kebijakan Publik Serta ilmu Sosial).
Jakarta: Kencana.
Cahyani. P. D. & Alvianto. A. (2020). “Pengaruh
Kualitas Layanan, Kualitas Produk, Dan
Pemasaran Spiritual Terhadap Kepuasan
Nasabah (Komparasi Bank BNI Syariah
Kantor Cabang Yogyakarta Dan Purwokerto”.
Jurnal Islamadina. Vol 21. No. 1. Tanggal
Akses: 11 Mei 2020.
Ghozali. I. 2013. Aplikasi Analisis Multivariate
dengan Program IBM SPSS 21. Semarang: BP
UNDIP.
Guspul. A. (2014). “Pengaruh Kualitas Pelayanan
Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan
Nasabah (Studi Kasus Pada nasabah Kospin
Jasa Cabang Wonosobo)”. Jurnal PPKM
UNSIQ. Tanggal Akses: 14 Mei 2020.
Ismail. Drs, M.BA., Ak. (2011). Perbankan Syariah.
Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Kasmir, S.E., M.M. (2004). Pemasaran Bank.
Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Riyanto. S & Hatmawan. A. A. (2020). Metode Riset
Penelitian Kuantitatif Penelitian Di Bidang
Manajemen, Teknik, Pendidikan Dan
Eksperimen. Yogyakarta: DeePublish CV Budi
Utama.
Thalia. C. M. dkk. (2018). “Pengaruh Kepercayaan
dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan
Nasabah PT. Bank Sulutgo”. Jurnal EMBA.
Vol. 6 No. 3 Tanggal Akses: 7 Juli 2020
Sicillia. M & Yazid. A. (2020). “Analisis Digital
Banking dan Kualitas Pelayanan Terhadapa
Kepuasan Nasabah Pada Sebuah Bank
Swasta”. Jurnal Pemasaran Kompetitif. Vol. 3
No.2. Tanggal Akses: 11 Mei 2020.
Usman. R. S.H. (2003). Aspek-Aspek Hukum
Perbankan Di Indoensia. Jakarta: PT
Gramedia Pustaka Utama.
Walpole. R.E & Myers. R.H. (1995). Ilmu Peluang
dan Statistika untuk Insinyur dan Ilmuan.
Bandung: Penerbit ITB.
Yusmad. M.A. (2018). Aspek Hukum Perbankan
Syariah dari Teori Ke Praktik. Yogyakarta.
Deepublish CV Budi Utama
Published
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Nora Dery Sofya , Dedy Heriwibowo, Rodianto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






