FAKTOR-FAKTOR STRES PADA IBU RUMAH TANGGA DALAM MENGHADAPI KEGIATAN BELAJAR DARI RUMAH (BDR)

Authors

  • Windayani Universitas Teknologi Sumbawa
  • Pratiwi Sakti Universitas Teknologi Sumbawa

DOI:

https://doi.org/10.36761/jp.v3i2.1286

Keywords:

Stress Factors, Housewives, llearning from Home (BDR)

Abstract

This study aims to determine the factors cause stress to housewives in dealing with Learning from Home (BDR). This research method uses a qualitative descriptive method. Data collection technique uses interview, observation, and documentation techniques. Data analysis techniques, namely; data collection, data reduction, data presentation and conclusions. Then in using data validity techniques; including using triangulation source, triangulation method, and triangulation theory. In this study, the researcher uses three subjects whom are housewives aged 29-36 years and have children who are in PAUD, TK or SD. The result of the study indicates that there are symptoms of stress in housewives caused by stress factors during BDR (learning from home) activities such as irritability and decreased concentration.

References

Abdul, & Sofyan. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (Sfh) Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Unesa.

Bustami. (2012). Peran Ibu Rumah Tangga Dalam Keluarga Di Kecamatan Tanjung Pinang Barat. The Economic Journal, Vol. 75, No. 299, 493-517.

Dwijayanti. (1999). Pengertian Ibu Rumah Tangga. Jurnal Ilmiah Psikologi, 11-22 Vol 9.

Effendy. (2020). Pengertian Ibu Rumah Tangga. Jurnal Umrah, 23.

Firman, Sari, & Rahayu. (2020). Pembelajaran Daring Di Tengah Pandemi Covid-19. Indonesian Journal Of Educational Science, 2. (2) : 81-89.

Gunawan, & Lestari. (2021). Analisis Kendala Orang Tua Dalam Mendampingi Anak Belajar Di Rumah Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendididkan Anak Usia Dini, 354-365. Ikhsan, B. (2020, November 27).

Cara Mengatasi Stres Pada Ibu Rumah Tangga Saat Pandemi Covid-19. Cara Mengatasi Stres Berlebih Saat Pandemi Untuk Ibu Rumah Tangga, Pp. 1-4.

Krisna, O. D. (2020, Agustus 3). Stres Pada Ibu Rumah Tangga Saat Bdr. Stres Pada Ibu Rumah Tangga Saat Temani Anak Sekolah Online, Apakah Wajar ?, P. 4.

Maknuni, & Jauhari. (2020). Pengaruh Teknologi Pembelajaran Dari Rumah Di Era Covid-19. Indonesian Educational Administration And Leadership Journal (Ideal) , Vol. 02, No. 02: 94-106.

Mei, S., & Teguh, T. P. (2020). Ekonomi Versus Hak Asasi Manusia Dalam Penanganan Covid-19 ; Dikotomi Atau Harmonisasi. Jurnal Ham, Volume 11.

Moh, M. (2020). Manajemen Stres Pada Masa Pandemi Covid-19. Esensi Jurnal Manajemen Bisnis Vol 23 No 2 Tahun 2020 Vol. 3 No. 2 Desember 2020, Hal. 67 – 73

Peter, Sina, & Garlan. (2020). Ekonomi Rumah Tangga Di Era Pandemi Covid-19. Journal Of Manejement (Sme's), Vol 12, No.2.

Ratu, E. A. (2020). Kendala Jangkauan Layanan Internet Di Indonesia. Indotelkom.

Ratu, H. (1992). Wanita Indonesia Suatu Konsepsi Dan Obsesi. Yogyakarta: Pt. Remaja Rosdakarya.

Rizki, N. A., Ismi, N. K., Rizky, P., Azizah, Z., Wahyu, F., & Shafa, R. S. (2020).

Analisis Dampak Pandemi Terhadap Sosial Ekonomi. Ideal.

Published

2020-12-28

How to Cite

Windayani, & Sakti, P. (2020). FAKTOR-FAKTOR STRES PADA IBU RUMAH TANGGA DALAM MENGHADAPI KEGIATAN BELAJAR DARI RUMAH (BDR). Jurnal Psimawa : Diskursus Ilmu Psikologi Dan Pendidikan, 3(2), 67-73. https://doi.org/10.36761/jp.v3i2.1286

Issue

Section

Articles