Penerapan Kontak Sosial Edukatif dalam Mencipatkan Lingkungan Belajar yang Inkusif
Main Article Content
Abstract
This research discusses the application of educative social contact in creating an inclusive learning environment. This research focuses on the importance of positive interactions between educators and learners in enhancing students' motivation and character development. In Indonesian education, close relationships between teachers and students are essential to create a supportive learning atmosphere. This research aims to identify forms of educative social contact, explore the challenges faced in its implementation, and offer strategies to create a more inclusive learning environment. This research uses a qualitative method with literature; the sources collected include books, journals, and other supporting sources that support the research process. The results show that implementing educative social contact can improve students' communication, cooperation and empathy skills. However, challenges such as different social backgrounds and limited access to technology need to be overcome. Through interactive strategies and inclusive approaches, educational institutions can create more adaptive learning experiences, supporting students' holistic development in facing future challenges.
Article Details
References
Akbar, J. S., Dharmayanti, P. A., Nurhidayah, V. A., Lubis, S. I. S., Saputra, R., Sandy, W., Maulidiana, S., Setyaningrum, V., Lestari, L. P. S., & Ningrum, W. W. (2023). Model & metode pembelajaran inovatif: Teori dan panduan praktis. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Al Umairi, M. (2023). Pengembangan Interaksi dan Perilaku Sosial Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini di Abad 21. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 1–12.
Alifah, N., & Rindaningsih, I. (2025). Pentingnya Pelatihan Guru dalam Meningkatkan Manajemen Kelas. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Manajemen, 3(1), 542–548. https://doi.org/10.61722/jiem.v3i1.3757
Amanda, R. R., Syahidin, S., Nazhan, F. A., & Muzakki, R. F. S. (2024). Analisis Model Pembelajaran Yurisprudensi dengan Strategi Debat dalam Membangun Kemampuan Argumentatif Siswa. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 316–327.
Anggraini, C. (2023). Interaksi Sosial Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) pada Proses Pembelajaran di Sdit Al-Aufa Kota Bengkulu. UIN Fatmawati Sukarno.
Basyit, A. (2020). Format lembaga pendidikan perspektif pendidikan Islam. Islamika: Jurnal Agama, 14, 12–28.
Khosiyono, B. H. C., Fajarudin, M., Jayanti, E. D., Sari, R. V., & Srikonita, R. (2022). Teori dan pengembangan pembelajaran berbasis teknologi digital di sekolah dasar. Deepublish.
Lisa, J. L., Ariesta, R., & Purwadi, A. J. (2018). Analisis interaksi guru dan siswa dalam pembelajaran bahasa indonesia di kelas vii smp negeri 15 kota bengkulu. Jurnal Ilmiah KORPUS, 2(3), 270–282.
Lubis, R., Nabila, P., Nasution, N. I., Azzahra, L., Hasraful, H., & Andina, F. (2024). Evolusi Remaja Usia 17-19 Tahun: Analisis Pertumbuhan Dan Perkembangannya. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 7899–7906. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.29960
Mulyani, A. S., Nurishlah, L., & Tarigan, L. F. B. (2021). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Karakter Kerja Sama. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(2), 561–568.
Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh interaksi sosial keluarga, motivasi belajar, dan kemandirian belajar terhadap prestasi belajar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(4), 441–451.
Nasution, T. (2017). Konsep dasar pendidikan kewarganegaraan dalam membangun karakter siswa. Ijtimaiyah: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2).
Novitawati, N., & Yulius, H. (2023). Pemanfaatan Google Site Terintegrasi E-Worksheet Bagi Guru PAUD Kota Banjarmasin. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 8298–8303. https://doi.org/10.31004/cdj.v4i4.19503
Pertiwi, E. P., Ali, A. Z., & Sartinah, E. P. (2025). Filosofi dan Prinsip Dasar Pendidikan Inklusi: Implikasi terhadap Masalah Sosial Masyarakat. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1 Februari), 329–346. https://doi.org/10.58230/27454312.1817
Ramadhona, R., Idi, A., Karoma, K., & Afryansyah, A. (2024). Optimalisasi Kontak Sosial Edukatif: Mewujudkan Sekolah Ramah Anak. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 1500–1506. https://doi.org/10.31004/irje.v4i4.1336
Rasyad, I., & Wulandari, S. R. (2024). Strategi Guru dalam Mengoptimalkan Interaksi Siswa di Kelas. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(4), 81–88. https://doi.org/10.61722/jmia.v1i4.1876
Sudrajat, R. (2023). Pentingnya ketrampilan mendengar untuk menciptakan pembelajaran yang menarik. Seminar Nasional Keindonesiaan (FPIPSKR), 8.
Sujatmiko, A., & Setiawan, H. (2022). Efek kualitas pelayanan terhadap citra Gojek pada mahasiswa Universitas Islam Riau. Journal of Communication Management and Organization, 1(01), 40–51.
Sumarno, A. R., & Iksan, I. (2024). Transformasi Nilai Keagamaan Islam untuk Mendukung Aksesibilitas Pendidikan Inklusif: Tinjauan Sosial-Edukasi. Social Studies in Education, 2(2), 75–92. https://doi.org/10.15642/sse.2024.2.2.75-92
Suryadi, I. (2023). Dampak pendidikan inklusif terhadap partisipasi dan prestasi siswa dengan kebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 517–527.
Syamsuardi, E. M., Ridha, A., Yolanda, D., & Hudia, T. (2024). Peran guru dalam membentuk lingkungan belajar multikultural yang inklusif. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 63–77. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v7i1.6357
Syukur, A. (2024). Transformasi pembelajaran: Aplikasi media baru di kalangan pelajar SMP. CV. Ruang Tentor.
Yulianti, L. K., Sho’Ida, M. N., Baikuni, M. I., Andriyani, M., Rachmadani, N. D. A., & Prastiawan, A. (2025). Membangun Kolaborasi Antara Orang Tua dan Sekolah dalam Kegiatan Ekstrakurikuler untuk Meningkatkan Minat dan Bakat Siswa. Proceedings Series of Educational Studies.